Udtalelse fra bestyrelsen

Skal Møns Museum nedlægges?

Vordingborg kommunalbestyrelse har vedtaget at spare et større beløb ved at reducere tilskud til museumsdrift til Museums Sydøstdanmark samt evt. sælge Empiregården i Stege, hvor Møns Museum i dag ligger. Der er også forlydender om, at Museum Sydøstdanmark skal flytte ud på Museumsgården. Desuden er bestyrelsen citeret for at være positivt stemt for den idé.

Museumsgårdens Venners bestyrelse er altid positivt stemt overfor alle gode idéer, som fremmer Museumsgårdens virke og de frivilliges arbejde. Lad mig slå fast, at ingen i bestyrelsen ønsker, at hele Møns Museum flyttes ud på Museumsgården, som det har været fremført. Det er heller ikke realistisk, da klimaforholdene ikke matcher krav til opbevaring af museumsgenstande.

Bestyrelsen vil fortsat arbejde for at bevare Museumsgården og formidle historien om landbokulturen gennem de seneste 200 år. Vi vil fremme Museumsgården som attraktion, og hilser flere besøgende velkomne. Ethvert tiltag fra kommunen eller Museum Sydøstdanmark. der bidrager til dette, vil vi naturligvis støtte.

På bestyrelsens vegne

Formand Ole Hansen